الشيخ محمد تقي فلسفي

194

الحديت ( روايات تربيتى از مكتب اهل بيت ع )

نامگذارى فقه الرّضا - سمّه باحسن الاسماء و كنّه باحسن الكنى . « 1 » فرزند خود را ببهترين اسم و كنيه نامگذارى كن . عن ابى عبد اللَّه عليه السّلام انّ النّبىّ صلّى اللَّه عليه و آله قال : من ولد له اربعة اولاد لم يسمّ احدهم به اسمى فقد جفانى . « 2 » رسول اكرم ( ص ) ميفرمود : كسى كه چهار فرزند بياورد و هيچ - يك را باسم من نامگذارى نكند به من جفا كرده است . قيل لأبي عبد اللَّه عليه السّلام : انّا نسمّى باسمائكم و اسماء آبائكم فينفعنا ذلك ؟ فقال اى و اللَّه . « 3 » حضور امام صادق عليه السّلام عرض شد كه ما فرزندان خود را باسماء شما و پدرانتان نامگذارى ميكنيم ، آيا اين عمل براى ما در پيشگاه الهى اجر و فايده‌اى دارد ؟ حضرت فرمود بلى به خدا قسم اين عمل نفع معنوى دارد . و في الحديث : حقّ المؤمن على اخيه ان يسمّيه باحبّ اسمائه . « 4 »

--> ( 1 ) مستدرك جلد 2 صفحهء 618 ( 2 ) كافى جلد 6 صفحهء 19 ( 3 ) بحار جلد 23 صفحهء 122 ( 4 ) مجمع البحرين ( نبز )